شرایط لازم برای صدور پروانه کار

(شرایط مورد نیاز جهت صدور پروانه کاردر ایران ( پروانه کار در ایران ، راه های گرفتن کار در ایران ، اقامت کاری در ایران

اگر شما تمایل دارید در ایران کار کنید یا در ایران پروانه کار بگیرید ، باید به نکات قانونی در این زمینه ها دقت بفرمایید که از مهم ترین این نکات شامل :

۱ –برای کار مذکور پیداکردن فرد دارای شرایط دشوار باشد یا به عبارتی از نمونه کارهایی نباشد که تخصص آن در بین ایرانی ها زیاد باشد بنابراین یکی از شرایط میشود :کمبود متخصص ایرانی مشابه –بند الف ماده 121 قانون کار مقرر میدارد: “مطابق اطلاعات موجود در وزارت کار و امور اجتماعی در میان اتباع ایرانی اماده به کار افراد داوطلب واجد تحصیلات و تخصص مشابه وجود نداشته باشد.”

درنتیجه امکان دارد متخصص به تعداد کافی در بین ایرانیان وجود داشته باشد اما به دلایلی امادگی کار نداشته باشندو بنابراین متقاضی کار نباشند. در این صورت وزارت کار میتواند از اشخاص خارجی که دارای تخصص میباشند استفاده نمایند.(موسسه ملک پور تحت نظر امیر محمد ملک پور از بهترین وکلای منطقه خاورمیانه اداره میگردد و برای عزیزان خارجی در ایران برنامه های خاصی جهت اقامت در ایران دارد به خصوص افغانیان عزیزی که در ایران نیاز به پروانه اقامت نیاز دارند.)

برای احراز این شرایط وزارت کار با همکاری اداره امور اتباع بیگانه موظف میباشد همواره امار دقیقی در مورد متقاضیان مشاغل و تخصص و تجربیات انان به صورت اماده داشته باشد، تا بدین ترتیب بتواند تشخیص دهد که در چه رشته هایی افراد متخصص ایرانی به تعداد لازم وجود دارد و در چه رشته هایی باید از متخصصین خارجی استفاده نمود.

۲ – تخصص تبعه بیگانه –این شرط که مندرج در بند ب ماده 121 قانون فوق الذکر میباشد ار شرایط اصلی اشتغال به کار اتباع بیگانه در ایران است. بنابراین در صورتی تبعه بیگانه حق اشتغال در ایران را خواهد داشت که در حرفه خود دارای تخصص باشد.

برای احراز تخصص تبعه بیگانه، وزارت کار باید پرسشنامه مخصوصی را که توسط کارفرما یا خود تبعه بیگانه تکمیل شده و همراه تقاضانامه به وزارت کار تقدیم شده، دقیقا بررسی نماید و در صورتی که بیگانه را واجد شرایط تشخیص دهد با تقاضای وی موافقت کند. بنابر این عزیزان دقت داشته باشند که اگر دارای تخصص خاص باشند میتوانند تقاضای اقامت در ایران را طرح کنند و وزارت کار این موضوع را بررسی می کند.

۳ – آموزش افراد ایرانی –این مورد که مربوط به بند ج ماده مذکور است، بستگی کامل به شرط اول دارد و به نظر میرسد مقصود قانونگذار از قایل شدن این شرط تکمیل معلومات و تخصص افراد ایرانی و اماده کردن آنان برای احراز مشاغل مربوط به جای بیگانگان میباشد.

البته مشخص است که در صورتی میتوان از تبعه بیگانه انتظار داشت که در خصوص آموزش افراد ایرانی اقدامات لازم را انجام دهد  که تبعه بیگانه نزد یک کارفرما مشغول به کار باشد، نه به صورت مستقل. زیرا فقط در این صورت است که میتوان موجبات اموزش کارگران ایرانی را با راهنمایی کارفرما و با استفاده از معلومات تبعه بیگانه فراهم اورد.

چنانچه که تبعه بیگانه از این وظیفه خود سرباز زند کارفرما میتواند وزارت کار را در جریان امر قرار دهد تا در صورتی که وزارت کار مورد نیاز تشخیص دهد از ادامه کار تبعه بیگانه خلوگیری نموده، پروانه کار او را لغو نماید. دقت کنید البته وزارت کار نمی تواند بی دلیل و به صرف ادعای کارفرما پروانه کار کارگر یا متخصص را لغو نماید بلکه بایستی تمامی شرایط را از نظر حقوقی و انسانی در نظر گرفت. چناچه میخواهد در مورد این شرط بیشتر بدانید با وکلای موسسه ملک پور تماس حاصل بفرمایید.

اما چنانچه که تبعه بیگانه به صورت مستقل مشغول به کار باشد، اولا معلوم نیست به چه اشخاصی باید آموزش دهد. ثانیا مقامی که بتواند نظارت مستقیم در اعمال فرد بیگانه داشته باشدو در موارد مورد نیازاحتیاجات فرد بیگانه را برای تهیه وسائل مربوط به آموزش براورد، وجود نخواهد داشت.

اخذ پروانه کار در ایران شرایط دیگری نیز دارد که در مقالات بعدی به آن بیشتر خواهیم پرداخت و میتوانید در همین پایگاه داده اطلاعات بیشتری در خصوص اخذ اقامت ایران یا دیگر نقاط جهان به دست آورید.

مشاوره شما با ما رایگان است و ما در باب مشاوره تلفنی از شما مبلغی دریافت نمیکنیم . تلفن های مشاوره و مهاجرتی رایگان ما در انتهای صفحه موجود میباشد.

 

مشاوره رایگان